lubimyczytac.pl
Hits: 103
Tytuł: Labirynty współczesności
Podtytuł:
Tytuł oryginału: Labirynty współczesności
Autor: Bogdan Suchodolski
Tłumaczenie:
Wydawca: Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania: 1975
Numer wydania: Wydanie II
Miejsce wydania: Warszawa
ISBN:
Seria/Cykl: Biblioteka Myśli Współczesnej
Okładka:
Liczba stron: 155
Wys. okładki:
Cena:
Kim jest człowiek? Czy stworzeniem, którego istotą jest podejmowanie trudu, czy też stworzeniem przeznaczonym do życia w swobodzie? Czy jesteśmy "homo laborans", czy też "homo ludens"?
II. PODSTAWOWE CZĘŚCI I ZAGADNIENIA:
1.Labirynt świata i raj serca
2.Nauka i technika rzeczą ludzką
3.Nieprzejrzystość społecznego świata
4.Produkcja – konsumpcja – egzystencja
5.Sztuka i współczesny labirynt serca
6.Praca – zabawa – twórczość
7.Wychowanie dla wolności
III. PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGICZNE:
Bogdan Suchodolski wspomina w „Labiryntach współczesności” takich pedagogów jak Jan Amos Komeński. Komeński uważał, że szkoła jest labiryntem, który trzeba przekształcić by móc realizować program uczenia wszystkich i wszystkiego.
Autor w swojej pracy porusza głównie temat nauki i techniki oraz wszelkie ich powiązania z innymi dziedzinami.
Stosunek do nauki i techniki jest dwoisty. Z jednej strony ludzie cenią naukę, jest dla nich ważna, czekają na jej nowe odkrycia, jednak jednocześnie doznają odczuć lęku wobec jej potęgi.
Bogdan Suchodolski był polskim filozofem, historykiem nauki i kultury oraz pedagogiem. Urodził się w Sosnowcu w 1903 roku. Studiował w Krakowie i w Warszawie. Mając 23 lata, obronił pracę doktorską. W 1938 r. otrzymał Katedrę na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu im. Jana Kazimierza we Lwowie. Podczas II wojny światowej nielegalnie przekroczył granicę, udając się do Warszawy, w której przeżył okupację niemiecką. Był w konspiracji, brał udział w tajnym nauczaniu. Po zakończeniu wojny przez wiele lat pracował na Uniwersytecie Warszawskim. Był członkiem i prezesem Polskiej Akademii Nauk. Z Jego inicjatywy w dniach 4-9 września 1969 r. odbył się w Warszawie Międzynarodowy Kongres Pedagogiczny, w którym wzięło udział ok. 400 uczestników. Kongres zgromadził najwybitniejszych przedstawicieli nauk pedagogicznych z całego świata. Profesor Suchodolski został wybrany przewodniczącym Międzynarodowego Towarzystwa Nauk Pedagogicznych.
Profesor był twórcą nowej koncepcji pedagogiki – wychowania dla przyszłości formującego integralną osobowość człowieka o umyśle otwartym, twórcę „ludzkiego świata”. Był inicjatorem nowatorskich eksperymentów w szkolnictwie i organizatorem życia naukowego.
Doctor honoris causa Uniwersytetu w Berlinie, Uniwersytetu im. Łomonosowa w Moskwie, Uniwersytetu w Padwie, Akademii Nauk Pedagogicznych w Berlinie, Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu oraz Uniwersytetu Śląskiego.
Był autorem prac naukowych z zakresu pedagogiki, historii nauki polskiej i filozofii oraz redaktorem wielu wydawnictw i periodyków pedagogicznych.
Zmarł 2 października 1992 roku.
Ważniejsze prace profesora to m.in. Wychowanie moralno-społeczne, Skąd i dokąd idziemy? Przewodnik po zagadnieniach kultury współczesnej, Trzy pedagogiki, Kim jest człowiek?.
źródło opisu: Państwowy Instytut Wydawniczy ( PIW ) 1975
źródło okładki: Państwowy Instytut Wydawniczy ( PIW ) 1975